Ua
Вхід/Реєстрація
Ви можете використати свій код клієнта.

Новини

19/04/2022

Opet допомогає підібрати оливу

В епоху стрімкого розвитку стандартів автомобілів і мастильних матеріалів та ажіотажного імпорту вживаних автівок в Україну перед кожним автовласником щонайменше раз на рік постає питання вибору моторної оливи. При цьому широкий асортимент олив безлічі брендів не є єдиним викликом.

Автовиробники доволі часто змінюють класи та марки використовуваних олив, періодично оновлюються рекомендації з обслуговування, OEM все частіше рекомендують малов’язкі продукти. Спробуємо на прикладі олив марки Opet відшукати оптимальні варіанти для постгарантійних автомобілів, розглянувши світові тенденції та новітні технічні рішення.

Найперша тенденція — виробники переслідують амбітну ціль — реалізацію стратегії GoToZero, що передбачає зменшення викидів СО2 внаслідок поліпшення паливної економічності.

 

ОЛИВИ З НИЗЬКИМ HTHS — ЕРА МАЛОЇ В’ЯЗКОСТІ

Всі звикли класифікувати в’язкість автомобільних олив за SAE. Ця класифікація досить проста для розуміння, і з її допомогою навіть автовласники можуть легко підібрати оливу для літньої та зимової експлуатації або «всесезонку». Однак останніми роками у лексикона, як мінімум автомеханіків, увійшов новий «індекс в’язкості» — HTHS.

 

Почнемо з того, що HTHS — це не індекс в’язкості, як його нерідко називають. Якщо розшифрувати абревіатуру й дослівно перекласти, то HTHS — це високотемпературна в’язкість за високої швидкості зсуву. HTHS вимірюється в міліпаскалях на секунду. Найбільш поширений метод випробування — ASTMD 4683. Він передбачає визначення в’язкості оливи за високої температури (150С) та високої швидкості зсуву (106 с–1). По суті, цей показник визначає товщину оливної плівки в динаміці — за високої температури оливи та високої швидкості зсуву.

 

Всі оливи за цим параметром можна розділити на дві групи: повнов’язкі та малов’язкі. Найбільш масові повнов’язкі моторні оливи мають HTHS від 3,5 мПа/с і вище. У малов’язких за HTHS олив цей показник знаходиться в діапазоні від 2,6 до 3,5 мПа/с. Чим вище цей показник, тим товще захисна плівка на змащуваних деталях за робочої температури двигуна, а значить, вище й захист двигуна. Отже, повнов’язкі оливи набагато краще захищають двигун, ніж оливи з низькою в’язкістю за HTHS.

 

Навіщо ж виробники олив і, що найдивовижніше, виробники двигунів створили оливи з тоншою захисною плівкою за високої температури оливи? Відповідь знайдемо в екологічних вимогах країн Євросоюзу та Японії. В останні роки Японія та Євросоюз дуже жорстко регламентують рівень шкідливих викидів в атмосферу. Боротьба йде за скорочення кожної частки відсотка у щорічних звітах урядів. Звичайно, до автотранспорту, як одного з основних забруднювачів повітря, висуваються найбільш жорсткі вимоги. І нерідко ці вимоги входять у конфлікт з очікуваннями споживачів. Так стало і з моторними оливами.

 

Використання олив з малою в’язкістю призводить до суттєвого зниження тертя у двигуні та, відповідно, зменшення витрати палива та шкідливих викидів СО2 до атмосфери. Не випадково ці оливи отримали також назву «енергоощадних». І хоча економія на паливі виявилася не дуже помітною, кількість двигунів, призначених для використання моторних олив із низьким HTHS, за останні роки сильно зросла.

 

Нижча HTHS-в’язкість забезпечує енергоощадні властивості оливи, що, як було зазначено, дозволяє знизити витрату палива і, як наслідок, знизити рівень викидів шкідливих речовин у повітря. Жорсткі вимоги норм екологічності двигунів, на яких наполягають законодавці в розвинених країнах, — основний мотиватор для автовиробників до зниження в’язкості HTHS сучасних моторних олив. Саме цим і пояснюється таке швидке зростання продажу олив такого типу та подальша тенденція до зниження в’язкості HTHS. Так, ще 1 квітня 2013 року асоціацією автомобільних інженерів SAE було запроваджено новий літній клас в’язкості 16, що відповідає HTHS-в’язкості 2,3 мПа/с.

 

Варто зазначити, що виробники двигунів не наполягають на тому, що двигуни, спроєктовані під оливи з низькою в’язкістю за HTHS, необхідно заливати тільки таку оливу. Вибір залишається за споживачем та сервісною компанією, яка обслуговує автомобілі. У найсучасніших двигунах можна використовувати й звичайну повнов’язку оливу, якщо вона відповідає всім іншим специфікаціям автовиробника або специфікації за ACEA.

 

Так хороші чи погані оливи з низьким HTHS?

 

Однозначно відповісти на це питання, звісно, не можна. Навіть якщо не брати до уваги екологічні та ресурсозберігаючі властивості таких олив, які є безумовним благом для навколишнього середовища, у олив з низьким HTHS чимало переваг. Найперше — оливи такого типу дозволяють знизити витрати на паливо. Економія, за різними даними, становить від 3 до 5%, втім цей показник залежить й від манери водіння. Також зазначається невелике збільшення прийомистості, оскільки знижується витрата енергії на тертя.

 

Але, на жаль, є й зворотний бік. Оливи такого типу гірше захищають двигун. Скептики стверджують, що застосування такої оливи не завжди виправдане, а невелика економія палива та скорочення шкідливих викидів ніяк не компенсує підвищення ризику передчасного зношування двигуна, який експлуатується на оливі з низьким HTHS.

 

Важливо пам’ятати, чого робити точно не можна — не можна використовувати оливу з низькою в’язкістю HTHS у двигуні, який для цього не призначений.

Річ у тім, що в моторах, спроєктованих для використання в них олив зі зниженим HTHS, є ряд істотних відмінностей:

  • зменшені зазори між поверхнями, що труться, застосовано вищу точність складання та підгонки деталей двигуна одна до одної;
  • використовуються оливні насоси високої продуктивності, щоб створювати необхідний тиск у разі використання більш рідкої оливи;
  • використовуються широкоповерхневі підшипники тертя ковзання, до яких олива високої в’язкості надходить повільніше;
  • на поверхні деталей, що труться, наноситься спеціальний мікропрофіль (мікроаналог хонінгування), який утримує малов’язку оливу на стінках якомога довше.

Звичайно, якщо двигун не має такої «підготовки», використовувати малов’язку оливу в ньому не можна. Це призведе до дуже швидкого зношування.

Найбільшу небезпеку такі оливи являють для двигунів, які вже мають певний знос.

 

ЧИ ПОВ’ЯЗАНІ КЛАСИФІКАЦІЇ ОЛИВ ЗА SAE ТА HTHS?

Так, HTHS-в’язкість безпосередньо пов’язана з класами в’язкості SAE, оскільки цей тип в’язкості визначає стабільність оливи за високих температур і є одним з параметрів визначення літнього класу в’язкості за стандартом SAE J300 для моторних олив.

 

Наприклад, моторна олива, HTHS-в’язкість якої складає 2,6 мПа/с, відповідає класу SAE Xw20, олива з HTHS-в’язкістю 3,7 мПа/с — класу SAE Xw50. Зимовий клас в’язкості може бути будь-яким. Асоціація автомобільних інженерів SAE продовжує й надалі знижувати HTHS. Вже є літні класи в’язкостi за SAE: 16, 12, 8 і навіть 4 з нижчими HTHS-в’язкостями — до 2,0 мПа/с. Звичайно ж, все для досягнення максимальної енергоефективності!

Проте, ринок змінюється не зненацька, він живе і за новими законами, і продовжує жити за старими також. Тож розглянемо на прикладі однієї марки олив — турецької Opet, що саме і чому рекомендується використовувати в різних марках автомобілів.

 

Чому Opet? Марка входить до складу відомого німецького концерну FUCHS, та пропонує автовласнику високоякісні продукти в широкому асортименті за помірними цінами.

 

До речі, як приклад, який стосується малов’язких олив, Opet анонсував продукт, який вже виробляється й продається в Туреччині та незабаром увійде до наявного в Україні асортименту — Opet Fulltech 0W-16. Це олива категорій SP, SN Plus, ILSAC GF-6B переважно для Toyota, Honda тощо. Також для бензинових двигунів у низьких класах в’язкості Opet випускає моторну оливу Fulltech 0W-20 (API SN, ILSAC GF-5), яка передусім рекомендується для японських та корейських автомобілів, у тому числі ввезених з американського ринку. Групу енергоощадних олив марки гармонічно доповнюють продукти Fullmax, створені спільно з ще одним ключовим партнером Opet — Ford.

 

FORD

Нові моделі пасажирських та легких комерційних автомобілів Ford також отримали рекомендації щодо застосування у передових дизелях сучасних енергоощадних олив у класі 0W, якими є продукти Opet Fullmax 0W-30 (FORD WSS-M2C950-A; ACEA C2) та  Fullmax 0W-20 (Ford WSS-M2C952-A1; ACEA C5). Для найбільш поширених бензинових та дизельних автомобілів з сажовими фільтрами DPF та без них, що вимагають оливи специфікацій FORD WSS-M2C193-B/C/D, призначено Fullmax 5W-30, ефективний захист при роботі на паливі з високим вмістом сірки забезпечує Fullmax 10w-30 (WSS-M2C921-A та ін.). Opet співпрацює з Ford та здійснює перше заповнення автомобілів американського бренду на сучасному виробництві у Туреччині.

 

Opet забезпечує не лише роботу автоскладальних конвеєрів Ford, а й випускає спеціалізовані продукти для сервісного обслуговування транспорту цього та низки інших виробників техніки. Таким прикладом є олива FMY FORMULA FE ULTRA 5W-20 виробництва Opet, що скоро очікується в Україні та має схвалення за специфікацією WSS-M2C948-B для бензинових двигунів EcoBoost.

 

VAG

 

Для автомобілів брендів Volkswagen, Audi, Porsche, SEAT, Skoda, у т.ч. легких вантажівок VW, обов’язковим під час гарантійного обслуговування є оливи відносно старого стандарту LongLife III 0W-30, які переважно є оливами першого заповнення групи VAG. Хоча у класі 0W оливи, що відповідають специфікації 504.00 / 507.00, не є новинкою, а завжди виступають основною малов’язкою оливою, рекомендованою для північних країн з суворим зимовим кліматом. Клас 0W-30 поширився глобально без обмежень на авто випуску до 2021 року, для яких визначено вище згадані стандарти VW 504.00 та VW 507.00.

 

У 2021 році в Україні завдяки наполегливості імпортера та рекомендаціям офіційних сервісів VAG на ринку обслуговування постгарантійних авто в’язкість 0W-30 набула популярності, проте не стала масово затребуваною. Тому найбільш поширеною є в’язкість 5W-30 — споживачів такої оливи зараз в Україні набагато більше, ніж 0W-30.Зі збільшенням попиту згадана малов’язка олива LongLife III 0W-30 з’явиться в асортименті Opet. А зараз виробник розглядає необхідність забезпечення в першу чергу нових автомобілів VAG оливою LongLife IV 0W-20 з відповідними схваленнями VW 508.00 / 509.00. Стандарт VW 508.00 був спеціально розроблений для бензинових двигунів з низькою витратою палива (наприклад, VW 1.5 TSI 96 кВт/110 кВт та Audi 2.0 TFSI 140 кВт), стандарт VW 509.00 — для дизельних двигунів (наприклад, VW 3.0 TDI CR 160 кВт).

Важливо знати: на відміну від 504.00 / 507.00 моторні оливи специфікацій VW 508.00 / 509.00 не мають зворотної сумісності. Це означає, що їх не можна використовувати у старих двигунах VW, а лише у нових, які потребують оливи саме цієї специфікації.

 

Найбільш традиційними і масовими оливами для групи VAG на ринку України є оливи в’язкостей 5W-30 та 5W-40. Офіційні схвалення VW 504.00 / 507.00, MB-Approval 229.51 має передова олива Opet Fulltech 5W-30, що успішно продемонструвала свої високоресурсні характеристики, зафіксовані лабораторними дослідженнями при випробуваннях в Україні.

 

Новітній завод Opet Fuchs Madeni Yag A.S., невіддільною частиною якого є R&D лабораторія, випускає широкий спектр мастильних матеріалів для особливих потреб техніки. Наприклад, схвалення за специфікаціями VW 502.00 / 505.00, початково створених на SAE 5W-40, має Fulltech LD 5W-40. Ця олива забезпечує належну роботу не лише дизельних двигунів VW попередніх поколінь, а й рекомендується для попередніх та сучасних бензинових моделей.

 

BMW

 

Ревізії специфікацій мастильних матеріалів автовиробниками є масовими, проте не завжди очевидними — у 2019 році BMW переписав нормативи LongLife IV, зазначивши нові вимоги до моторних олив. Методики випробувань на шестициліндровому двигуні 3.0 л N52 були замінені тестами на сучасній рядній «четвірці» N20, що також містять посилений контроль за відкладеннями у турбонагнітачі та на поршнях. Таким чином, усталена специфікація втратила актуальність для нових моделей та мала б отримати позначення BMW LongLife IV<2019 (до 2019 року) у добросовісних брендів олив.

 

Синтетична моторна олива Opet Fullmax LE 5W-30 успішно пройшла випробування за актуальними, більш суворими, вимогами та отримала офіційний допуск BMW Longlife IV до середини 2023 року, що дозволяє застосовувати її як у попередніх, так і нових моделях (після 2019 року) баварської марки. Окрім ресурсних випробувань, схвалений продукт Opet також забезпечує виконання вимог щодо покращення економії палива згідно з тестом M111FE.

 

RENAULT

Для бензинових та дизельних авто Renault випуску після середини 2018 року виробник запровадив нову специфікацію моторних олив RN17, засновану на АСЕА С3, що дозволила відповідати крайнім нормам викидів Euro-6d. Наразі парк таких моделей ще досить малий в Україні, проте це лише питання часу. Так само як і застосування RN17, що за інформацією автовиробника замінює RN0710 та RN0700 у в’язкості 5W-30. Основною ж оливою 5W-30 для дизельних двигунів Renault з дизельними сажовими фільтрами (DPF) є продукт зі схваленням RN0720, наприклад Opet Fullmax RN 5W-30. Автівки з такими двигунами набули найбільшого розповсюдження серед моделей цього провідного бренду, у тому числі й в Україні. Малозольна повністю синтетична олива Opet Fullmax RN 5W-30 належить до класу АСЕА С4 та призначається спеціально для авто Renault з DPF, що відповідають нормам емісії Euro-6 включно.

 

HYUNDAI / KIA

 

Не оминули тенденції паливної економічності також і корейських автовиробників. Зокрема, з 2021 року для обслуговування низки нових моделей автомобілів Hyundai та Kia імпортер висуває наполегливі рекомендації щодо використання олив SAE 0W-20. Доволі цікавим залишається факт, що азійські виробники автомобілів, у тому числі згадані вище, не створюють власні специфікації на моторні оливи, а вказують лише галузеві класифікації ACEA та API. Opet є учасником програми EOLCS з ліцензування та сертифікації моторних олив Американським інститутом нафти (API), а продукти бренду відповідають експлуатаційним вимогам сервісних категорій API та АСЕА, що контролюється відповідними органами. Наразі вимоги основної маси авто Hyundai та Kia на нашому ринку задовольняють оливи FullLife 5W-30 для бензинових та FullLife DPF 5W-30 для оснащених сажовими фільтрами дизельних двигунів.

 

10W-40

В Україні моторні оливи в’язкістю 10W-40 все ж залишаються найбільш вживаними — парк легкових автівок не найновіший, при цьому збереження його ресурсу надзвичайно важливе. Для задоволення вимог до довговічності двигунів та доступності оливи Opet випускає необхідні мастильні матеріали SAE 10W-40 з різним набором відповідностей у спеціалізованих серіях: Fullmax 10W-40 (ACEA A3/B3, A3/B4; API SL/CF; MB-APPROVAL 229.1; VW 505 00/501 01/500 00), Fulllife S 10W-40 (API SN/SM/CF). Окремо варто відзначити оливу Opet Fullmax LPG 10W-40 (API SN / SM / CF), спеціально розроблену для використання у двигунах автомобілів, оснащених газобалонним обладнанням (ГБО).

 

Оригінальні оливи бренду Opet з незаплямованою репутацією постачаються на конвеєри заводів — виробників техніки, а в Україні представлені компанією «Фукс Мастила Україна». Замовляйте продукцію за дуже привабливими цінами у регіональних дистриб’юторів та на інтернет-сайтах партнерів.

Ознайомитися з усіма специфікаціями, характеристиками, повним переліком продуктів Opet та зручним підбором FullMatch можна на локалізованому сайті www.opet.ua.

 

Джерело: CARWAY.INFO | AFTERMARKET.MEDIA