Ua
Вхід/Реєстрація
Ви можете використати свій код клієнта.

Новини

14/06/2024

Перевірка реле-регулятора генератора: коли вона потрібна та як її зробити

Маленька, але надважлива деталь в автомобілі

Запас електроенергії на борту автомобіля поповнює генератор – він підживлює прилади, і заряджає батарею. Процес цей досить складний, а керує ним спеціальний реле-регулятор. У цій статті розповімо, як перевірити регулятор напруги генератора мультиметром, а також чому та коли це важливо робити.

 

 

Симптоми несправності реле-регулятора

 

Як зрозуміти, що регулятор напруги несправний? Логічно припустити, що якщо він працює з напругою, то вона при поломці буде відрізнятися від норми. Але також є непрямі ознаки: наприклад, якщо ви помічаєте, що акумулятор автомобіля швидко розряджається. Звичайно, проблема може бути в самій батареї. Але якщо з АКБ все гаразд, бажана перевірка регулятора напруги генератора.

 

Можлива і протилежна ситуація: генератор перезаряджає акумулятор. Це може призвести до швидкого закипання електроліту і, як наслідок, падіння його рівня. Оскільки більшість батарей сьогодні необслуговуються, ресурс АКБ після цього буде значно меншим. Тож це ще один привід перевірити реле мультиметром. У такої несправності, до речі, теж буває непряма ознака: в автомобілі починають часто перегоряти лампочки.

 

Реле-регулятор HUCO 130607 для Renault Megane II та Scenic II 1.9 dCi

 

Чому реле-регулятор виходить з ладу

 

На більшості сучасних автомобілів регулятор напруги поєднаний із генератором. Але на старих машинах він виконаний у вигляді окремого елемента і кріпиться до відповідної поверхні всередині відсіку мотора. Це ускладнює конструкцію, але значно полегшує доступ до реле.

 

Причини виходу з ладу цього вузла може бути як природні, і штучні:

 

  • коротке замикання;
  • вихід із ладу діодного мосту;
  • знос щіток генератора, які часто поєднані з реле;
  • потрапляння води (наприклад, під час миття під тиском).

Зазначимо, що найчастіше регулятор вимагає заміни з природних причин: зношуються щітки або щось трапляється з електронною начинкою.

 

Чи може автовласник якось продовжити термін служби реле? Єдина рекомендація: не мити моторний відсік струменем води під тиском. Якщо ж така необхідність виникла, потрібно захистити всі електронні компоненти (включаючи генератор) поліетиленом чи іншими.

 

Реле-регулятор VIKA 99030821501 для VW Tiguan I-II 1.4 TSI, 2.0 TDI

 

Перевірка регулятора напруги генератора мультиметром

 

Якщо ви не знаєте, як перевірити працездатність реле, ось коротка інструкція. Знадобиться лише мультиметр, а знімати генератор не потрібно.

 

Підключіть мультиметр до клем акумулятора, не забувши попередньо виставити потрібний режим (постійний струм, 20 В).

 

Запустіть двигун і дайте йому прогрітися, щоб холості обороти впали нижче за позначку 1000 об/хв.

 

Зверніть увагу на напругу акумулятора. Якщо воно становить 13,5-14 В – це нормально, проводимо перевірку реле далі.

 

Подивіться, як змінюється напруга у разі зростання оборотів. Для цього натисніть на газ (стрілка тахометра повинна піднятися приблизно до 2500 об/хв), зніміть показання мультиметра. Якщо напруга зросла, але не більше ніж до 14,2 В, переходимо до останнього пункту.

 

Тепер потрібно перевірити напругу на високих оборотах. Підніміть їх до 4000 об/хв. Якщо мультиметр покаже трохи більше 14,5 В, причин для занепокоєння немає. Якщо більше, швидше за все, реле несправне (йде перезарядка).

 

Є ще один спосіб, як перевірити регулятор напруги генератора мультиметром. Для цього потрібно джерело живлення, в якому можна регулювати напругу вручну. Реле запитується від цього джерела, а до щіток підключається лампа на 12 В. Після цього потрібно буде змінювати напругу і дивитися, як лампа реагує:

 

  • у діапазоні від 12 до 14 (14,5) вольт лампа повинна горіти;
  • при збільшенні напруги вище 14,5 В – гаснути.

Замінювати чи ремонтувати реле-регулятор?

 

Якщо під час перевірки реле мультиметром з'ясувалося, що воно несправне, намагатися його ремонтувати немає сенсу. По-перше, все одно доведеться знімати та розбирати генератор. По-друге, деталь відносно недорога і краще відразу замінити її новою. Як правило, проблеми з цим реле виникають не раніше ніж за 100 000 кілометрів. По-третє, сучасні реле нерозбірні — на вигляд це запаяна в пластик або залита компаундом «пігулка» із зовнішніми контактами.

 

Заміна реле, як правило, потребує зняття генератора. Коли цей вузол демонтований (що зазвичай не є проблемою), потрібно зняти кришку, корпус контактної групи зі щітками і відкрутити від нього сам регулятор. Якщо реле виконано окремою деталлю, завдання дуже полегшується: достатньо відкрутити його кріплення, зняти клеми і встановити нову деталь. Після цього знову виконати перевірку, яка описана вище, — ймовірність браку не виключена.

 

Реле-регулятор Hella 5DR004243201 Opel Astra G, Omega B

 

Отже, дуже коротко:

 

  • Реле-регулятор відповідає за контроль напруги, яка надходить від генератора до акумулятора.
  • Реле-регулятор може бути оцінений тестером, не знімаючи деталь з генератора.
  • Ремонту реле фактично не підлягає – можна лише замінити його на нове.